Laaggeletterdheid wegwerken noodzaak in kennismaatschappij

Zo'n 15% van de Vlaamse volwassenen kampt met laaggeletterdheid. Onaanvaardbaar in een kennismaatschappij als Vlaanderen, vindt de SERV. Daarom is het actieplan geletterdheid 2012 – 2016 van minister Smet een noodzaak.
Het actieplan staat of valt met een goede uitwerking en een permanente opvolging. Zo blijven de acties geen dode letter. Onderwijs speelt een cruciale rol bij het verwerven van elementaire geletterdheidscompetenties, dit mag en moet meer nadruk krijgen in het actieplan. Geletterdheid op peil houden, kadert in een leven lang leren. Hierin hebben ook arbeidsmarktactoren, zoals sectoren, een rol te spelen. Het plan moet ook inzetten op ondersteuning van deze partners. 

Actieplan geletterdheid ook in praktijk brengen

Het hardnekkig karakter van de laaggeletterdheidsproblematiek is een probleem voor een samenleving die zich al geruime tijd een kennismaatschappij noemt. De SERV wenst dan ook zijn waardering uit te spreken voor het feit dat dit op de beleidsagenda blijft en dat een nieuw actieplan geletterdheid, voor de periode 2012 – 2016, voorligt.
Het actieplan dat nu voorligt, is nog maar een aanzet. Heel wat is nog niet grondig uitgewerkt of ligt nog niet vast. De SERV dringt er op aan dat dit proces niet stil valt, eens het actieplan goedgekeurd is. Het is wenselijk dat een projectleider het geheel opvolgt.

Laaggeletterdheid meten

De SERV citeert uit enkele onderzoeken en wijst op het belang van een goede monitoring. Het actieplan vraagt aan alle sectoren om in te zetten op geletterdheid, in samenwerking met partners zoals de VDAB. Het zou interessant zijn te inventariseren in welke sectoren laaggeletterden aan de slag zijn of kunnen gaan.

Laaggeletterdheid aanpakken: taak van onderwijs en sectoren

De SERV stelt vast dat in het ontwerpactieplan de rol van het leerplichtonderwijs erg klein lijkt. De SERV dringt er op aan dat de ambities voor geletterdheid in het leerplichtonderwijs bijgesteld worden en dat dit vertaald wordt in het actieplan. Het verwerven van elementaire geletterdheidscompetenties is immers in de eerste plaats een opdracht voor het leerplichtonderwijs.

Het op peil houden van geletterdheid maakt bij uitstek deel uit van een levenlangleren-benadering. Dat betekent dat niet enkel onderwijs- maar ook arbeidsmarktactoren hun rol moeten spelen. De SERV wenst zich te engageren om het geletterdheidsbeleid en kwalitatieve geletterdheidsacties, die aan bod komen op de fora waar sociale partners vertegenwoordigd zijn, te ondersteunen waar mogelijk en relevant en/of mee richting te geven.

Uit de ervaringen met acties geletterdheid in de sectorconvenants blijkt dat werken aan geletterdheid geen eenvoudige opdracht is voor sectoren. Het is dan ook wenselijk dat sectoren en partners/deskundigen samengebracht worden om gerichte acties (geïntegreerde trajecten) uit te denken en uit te werken.