Je kreeg van ons een aankondigingsbrief voor de telefonische enquête die we momenteel afnemen bij ondernemingen en organisaties in Vlaanderen.
Hieronder vind je antwoorden op de meest voorkomende vragen.
Vind je je vraag niet terug in dit overzicht, dan kan je contact opnemen met de onderzoekers voor meer informatie: Hendrik Delagrange (02 20 90 167) en Stefanie Notebaert (02 20 90 185) of via e-mail enquete@serv.be
Veelgestelde vragen over de Ondernemingsenquête
- Waarover gaat dit onderzoek?
Sinds 1998 onderzoekt de Stichting Innovatie & Arbeid veranderingen in de productie en dienstverlening, nieuwe vormen van arbeidsorganisatie, hr-beleid en innovatie. Op die manier kan een actueel en betrouwbaar beeld van wat er gebeurt in bedrijven en organisaties in Vlaanderen worden meegenomen in de advisering naar de overheid.
Dit onderzoek wordt al sinds 1998 telefonisch uitgevoerd (voorheen heette het ‘TOA’ of Technologie, Organisatie en Arbeid enquête, later ‘IOA’ of Innovatie, organisatie en inzet van Arbeid enquête). Heel wat vragen zijn dezelfde gebleven, waardoor we uniek vergelijkingsmateriaal hebben. Er zijn elke keer ook een aantal nieuwe vragen over actuele thema’s.
- Welke vragen worden er gesteld?
Er worden vragen gesteld over:
- de organisatie en het personeelsbeleid
- hoe de organisatie de coronacrisis heeft doorstaan
- flexibele inzet van personeel
- ervaringen met digitalisering.
Het zijn allemaal meerkeuzevragen. Je hoeft niets op te zoeken. Er wordt niet gevraagd naar gevoelige informatie. Het gaat altijd om algemene principes.
- Wie voert het onderzoek uit?
Je wordt opgebeld door Ipsos die de telefonische interviews afneemt in opdracht van de Stichting Innovatie & Arbeid, de onderzoeksafdeling binnen de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen. Je leest meer over de opdracht en werking van de Stichting op de website in de rubriek ‘Over ons’.
Ipsos is gevestigd in België en maakt deel uit van een wereldwijde ondernemingsgroep. Ipsos houdt zich strikt aan de internationale gedragscode en huidige wetgeving voor markt- en sociaalwetenschappelijk onderzoek. Meer info over Ipsos vind je op de website.
- Wat is de SERV?
De Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen (SERV) is het overlegorgaan van de Vlaamse werkgevers- en werknemersorganisaties. Hierin zetelen vertegenwoordigers van de Vlaamse sociale partners: 10 vertegenwoordigers van de werkgeversorganisaties (Boerenbond, UNIZO, Verso en Voka) en 10 vertegenwoordigers van de werknemersorganisaties (ABVV, ACV, ACLVB).
Daarnaast functioneert de SERV als strategische adviesraad voor de Vlaamse Regering over onderwerpen die verband houden met het sociaal-economisch overleg: werk en sociale economie, economie, energie, algemeen regeringsbeleid. De SERV geeft een advies omdat de Vlaamse Regering dat vraagt of op eigen initiatief, en maakt ook rapporten en beleidsadviezen.
De SERV voert ook drieledig overleg met de Vlaamse Regering, vakbonden en werkgevers.
Je vindt meer informatie over de SERV op www.serv.be.
- Wat is de Stichting Innovatie & Arbeid?
De Stichting Innovatie & Arbeid is de onderzoeksafdeling van de SERV en voert bij Vlaams decreet onderzoek uit in opdracht van en voor de Vlaamse sociale partners. De Stichting Innovatie & Arbeid werkt rond arbeidsmarkt en innovatie in ondernemingen en organisaties, ondernemerschap, economie en werkbaar werk.
Je vindt meer informatie over de Stichting Innovatie & Arbeid en over de lopende projecten op www.serv.be/stichting.
- Wat gebeurt er met de antwoorden?
De antwoorden worden uitsluitend gebruikt voor onderzoeksdoeleinden. De antwoorden worden afzonderlijk opgeslagen van de adresgegevens (zoals jouw naam, naam van de onderneming, telefoonnummer) die gebruikt werden om je uit te nodigen. Jouw deelname en de antwoorden op de vragen worden strikt vertrouwelijk behandeld.
De uitkomsten worden verwerkt tot geanonimiseerde statistieken. Na analyse worden er verschillende rapporten opgemaakt. Deze geven een betrouwbaar beeld weer van de praktijken, bedrijfsvoering en organisatie binnen ondernemingen en organisaties en dienen als basis voor publicaties of vorming en als input voor advisering aan de Vlaamse overheid.
De rapporten kunnen door iedereen gratis gedownload worden op www.serv.be/stichting. Indien je dat wenst, stuur dan een e-mail naar enquete@serv.be en dan sturen wij het rapport met plezier per mail toe.
Door je te abonneren op de nieuwsbrief van de Stichting Innovatie & Arbeid blijf je op de hoogte van onze rapporten en publicaties. Abonneer je op onze nieuwsbrief.
- Wat houdt het vertrouwelijk behandelen van de resultaten precies in?
Er zijn twee partijen rechtstreeks betrokken bij de verwerking van de gegevens: Ipsos, die voor ons de interviews afnemen en wijzelf, die de analyse en rapportering doen. Voor beide partijen geldt dat we de AVG-regels strikt naleven.
Ipsos heeft haar eigen beleid omtrent vertrouwelijkheid.
Voor de SERV geldt dat er een onderscheid is tussen het bestand met de antwoorden op de vragen en het bestand met de adres- en contactgegevens. De persoonsgegevens (naam HR-verantwoordelijke, algemeen directeur of zaakvoerder) van dat adresbestand worden uitsluitend gebruikt om de juiste persoon binnen de onderneming of organisatie te contacteren. Die gegevens worden na kwaliteitschecks definitief verwijderd en hebben geen verder nut voor het onderzoek.
In het bestand met de antwoorden dat voor de analyse gebruikt wordt staan geen adres- of contactgegevens. Wanneer er een koppeling zou gemaakt worden om het databestand te verrijken met bijvoorbeeld gegevens uit de sociale balans, dan gebeurt dit via een tussenweg (codes die een link leggen) zodat ook dan het niet mogelijk is te zien om welke onderneming of organisatie het gaat.
In de rapportering van de statistieken wordt nooit de naam of het individuele geval van één onderneming vermeld of besproken. Afgezien daarvan vermijden we dat er over gevoelige zaken in de onderneming vragen worden gesteld.
- Krijgt er iemand inzage in de ingevulde vragenlijsten?
Het is mogelijk dat we het databestand voor wetenschappelijk onderzoek aan andere onderzoekers ter beschikking stellen. Dat kan enkel na de goedkeuring van een aanvraag. In dat geval bezorgen we enkel het databestand zonder de identificatiegegevens en zrogen we ervoor dat eigenschappen die tot een identificatie zouden kunnen leiden geaggregeerd worden: stel dat een combinatie van de grootte van een onderneming, gecombineerd met een NACE-code zou leiden tot maar vijf mogelijke ondernemingen, dan verlagen we het detail van die gegevens zodat er zelfs niet kan gegokt worden.
De antwoorden worden niet gebruikt voor marketingdoeleinden. Wij verkopen de antwoorden niet en geven ze niet door aan derden die marketingdoelen nastreven.
- Geeft de SERV/Stichting Innovatie & Arbeid gegevens door aan andere overheidsdiensten?
Neen. Wij delen geen gegevens met andere overheidsdiensten.
- Hoe komt de SERV/Stichting Innovatie & Arbeid aan mijn adresgegevens?
De Stichting Innovatie & Arbeid koopt de adresgegevens bij Trends Business Information, een firma die dergelijke bestanden aanmaakt, onderhoudt en levert.
Deze bestanden worden aangemaakt op basis van publiek beschikbare gegevens, zoals die van de Nationale Bank. De leveranciers zorgen zelf voor het updaten, aanvulling en aanpassing binnen de AVG-regels.
We hebben voor ons onderzoek een steekproef laten trekken uit alle ondernemingen en organisaties met minstens één werknemer in Vlaanderen en in Brussel voor zover ze (ook) Nederlands aangeven als gebruikte taal. Dat werd ons als een adresbestand aangeleverd. In het bestand zitten de naam, telefoonnummer, adres en ondernemingsnummer van de onderneming of organisatie en de naam en geslacht van de HR-verantwoordelijke, zaakvoerder of algemeen directeur. Deze gegevens worden gebruikt en beschermd op basis van de AVG-regelgeving, die we strikt volgen.
- Waarom zijn wij geselecteerd?
Jouw onderneming/organisatie is geselecteerd door toeval. We hebben voor ons onderzoek een steekproef laten trekken uit alle ondernemingen en organisaties met minstens één werknemer in Vlaanderen en in Brussel voor zover ze (ook) Nederlands aangeven als gebruikte taal. We zoeken niet naar bepaalde ondernemingen of organisaties om ze er wel of niet bij te hebben.
- Kan ik de enquête schriftelijk beantwoorden?
Neen. We hebben gekozen voor telefonische interviews om de vergelijkbaarheid met voorgaande meting te behouden. Bovendien kunnen we waar nodig uitleg geven bij vragen. Als het moment niet geschikt blijkt voor jou kunnen we ook gemakkelijker terug contact opnemen op later moment.
De enquête schriftelijk invullen zou veel langer duren en een aantal vragen zijn moeilijk op papier te beantwoorden.
- Kan ik de enquête online invullen?
Neen. We hebben weinig goede ervaringen met online invullen. We merkten dat de antwoorden verschilden, zonder dat we daar een verklaring konden voor vinden. Bovendien was de respons veel lager dan met telefonische interviews, ook al belden we iedereen nog eens op met de vraag om mee te doen.
Bovendien valt de respons met een online lijst tegen. De gecontacteerde personen geven vaak aan dat ze de lijst zullen invullen en hoewel dat ongetwijfeld ook hun intentie is, komt het er vaak niet van.
Deze overwegingen, samen met een hogere kost om de enquête online te zetten en op te volgen doet ons afzien van een online versie.
- Kan ik de vragenlijst op voorhand opvragen?
We begrijpen dat je graag vooraf de vragenlijst zou willen inkijken. Dit is echter om methodologische redenen niet mogelijk. Met het oog op vergelijkbaarheid van de resultaten, zouden dan immers alle respondenten voorafgaand de vragenlijst moeten doornemen. We hebben de vragen zo proberen op te stellen dat er geen voorbereiding nodig is. Bovendien is het voor ons belangrijk dat je spontaan en met een frisse blik de vragen beantwoordt.
- Hoe lang duurt het interview?
Het gesprek neemt ongeveer 15 minuten in beslag. Er is lang gewerkt om de vragenlijst zo kort mogelijk te houden. Wat niet essentieel is werd geschrapt, formuleringen houden we zo kort mogelijk en we vermijden om zaken twee keer te vragen.
- Proberen jullie mij iets te verkopen?
Neen, dat doen wij niet.
- Hoelang worden de gegevens bewaard?
Er zijn twee partijen betrokken bij het bewaren van gegevens: Ipsos, die voor ons de interviews afneemt, en de SERV zelf, die de gegevens bewaart in het kader van het onderzoek.
Ipsos wist alle bestanden inclusief persoonsgegevens van zodra de opdracht en de kwaliteitscontrole is afgerond, 6 maanden na oplevering van de bestanden. De effectieve data van het onderzoek en de persoonsgegevens worden ook nooit samen in één bestand bewaard om de privacy te garanderen.
Hoelang de SERV de bestanden bewaart hangt af van het type gegevens. De persoonsgegevens (naam en geslacht HR-verantwoordelijke, algemeen directeur of zaakvoerder) uit het adresbestand worden uitsluitend gebruikt om de juiste persoon binnen de onderneming of organisatie te contacteren en hebben verder geen nut voor het onderzoek. Die gegevens worden bijgehouden totdat er voldoende kwaliteitschecks zijn geweest. Eens het rapport daarover is gepubliceerd (wellicht einde 2022) worden alle persoonsgegevens gewist. De effectieve data van het onderzoek en de persoonsgegevens worden ook nooit samen in één bestand bewaard om de privacy te garanderen.
De overige data worden voor onbepaalde tijd veilig bewaard. Zie ook 'Hoe garanderen we dat de data veilig worden bewaard?'
- Hoe garandeert de SERV/Stichting Innovatie & Arbeid dat de data veilig bewaard worden?
Ipsos en de SERV treffen alle mogelijke maatregelen om de gegevens te beschermen. Dat houdt onder meer in de fysieke beveiliging van onze kantoren, controle op de toegang tot computersystemen en het gebruik van veilige en versleutelde internetverbindingen als er databestanden worden verstuurd.
- Ik krijg vaak vragen om mee te doen aan een enquête: kunnen jullie dat niet beter afstemmen?
Dat is ook onze bezorgdheid. We zijn ons ervan bewust dat we zeker niet de enigen zijn die jou contacteren.
We hebben geen informatie over wie er nog onderzoek doet bij welke doelgroep.
Ook als we weten dat er rond dezelfde periode een onderzoek loopt bij dezelfde doelgroep en met een vergelijkbaar thema blijkt het bijzonder moeilijk om vragenlijsten samen te voegen of om adresbestanden op elkaar af te stemmen: de timing is altijd anders, de invalshoek of de problematiek vraagt om andere gegevens, de privacywetgeving staat ons niet toe om data te delen, er zijn verschillende behoeftes aan detail enzovoort.
Wij proberen de last zoveel mogelijk te beperken door te kiezen voor een telefonisch interview. Dat gaat sneller en is eenvoudiger te beantwoorden dan op papier of via een website en het is flexibel – we kunnen terugbellen op een geschikter moment.
We proberen de tijd die de enquête in beslag neemt zo nuttig mogelijk te gebruiken en de vragenlijst zo kort mogelijk te houden. Het gesprek neemt ongeveer 15 minuten in beslag.
- Wat heb ik zelf aan zo'n enquête?
Of je nu een kleine kmo hebt met enkele werknemers, directeur bent van een school of personeelsverantwoordelijke van een grote onderneming, dat maakt voor ons geen verschil. We willen onze inzichten toetsen aan de werkelijke situatie op het terrein.
En misschien vind je het interessant om jouw organisatie eens vanuit een ander perspectief te bekijken? De meeste respondenten blijken het een prettig gesprek te vinden.
Onze resultaten dienen als input voor advisering aan de Vlaamse overheid, maar zijn overigens vrij beschikbaar, iedereen kan de rapporten gratis downloaden via onze website. We geven ook regelmatig presentaties en vorming voor hogescholen, sociale partners en op beurzen voor HR-verantwoordelijken zodat zij op hun beurt met deze inzichten aan de slag kunnen gaan. Je kunt de betrokken onderzoekers hiervoor contacteren. Op die manier heb je ook iets aan dit onderzoek – al gaat dat ook op als je niet deelneemt.
- Ben ik verplicht aan deze enquête mee te doen?
Neen. Deelname aan dit onderzoek is vrijwillig
- Ik heb de introductiebrief niet gekregen. Wat staat er in die brief?
De brief kondigt aan dat je zal gebeld worden en waarover het telefoongesprek zal gaan. Hij is ondertekend door de voorzitter van de SERV, Ann Vermorgen, ondervoorzitter van de SERV, Hans Maertens en de administrateur-generaal van de SERV, Pieter Kerremans.
- Wordt het geregistreerd of ik meedoe of niet?
Ipsos die voor ons de interviews afneemt, houdt bij wie al opgebeld is. Wij, als onderzoekers, weten niet wie je bent en of je als onderneming of organisatie hebt deelgenomen of niet.
Wel houden we om technische en kwaliteitsredenen bij hoe onze respons is en of er geen vertekeningen zijn. Deze responsgegevens slaan we apart op en verwerken we alleen in anonieme statistieken. We zoeken niet naar het al dan niet deelnemen van bepaalde ondernemingen of organisaties. Het gegeven ‘onderneming of organisatie X heeft deelgenomen of niet’ heeft voor ons geen enkele betekenis. Er kunnen zoveel redenen zijn waarom de persoon die we opbellen niet wil meedoen.
- Kan ik mijn antwoorden inkijken?
Dat kan zolang het onderzoek loopt. Eens de kwaliteitscontrole achter de rug is, worden de contactgegevens losgekoppeld van de antwoorden en vinden wij je niet meer terug. Contacteer daarvoor de onderzoekers Hendrik Delagrange en Stefanie Notebaert via enquete@serv.be
- Krijg ik de resultaten van het onderzoek te zien?
Ja, de rapporten die we maken zijn allemaal gratis te downloaden via onze website. Geef als zoekterm ‘ondernemingsenquête’ in, dan vind je het rapport snel terug. Indien je dat wenst, stuur dan een e-mail naar enquete@serv.be en dan sturen wij het rapport met plezier per mail toe.
Je kunt op de homepagina van onze website ook inschrijven voor onze nieuwsbrief Zo blijf je op de hoogte als de publicaties er zijn.
- Ik wil niet meedoen en wil niet opgebeld worden.
Deelname aan dit onderzoek is vrijwillig. Indien je niet wenst deel te nemen kan je dat melden aan een van de onderzoekers via e-mail enquete@serv.be of telefonisch aan Hendrik Delagrange 02 209 01 67 of Stefanie Notebaert 02 209 01 85. Vermeld de naam van de onderneming of organisaties en de gemeente. Als je de brief bij de hand hebt, vermeld dan het referentienummer. Je kunt ook rechtstreeks contact opnemen met Ipsos via serv@ipsos-online.com.
We verwijderen je onmiddellijk uit de lijst. Het kan gebeuren dat je in tussentijd toch nog gebeld wordt. Gelieve ons daarvoor te verontschuldigen.
- Ik sta op de Robinsonlijst en toch krijg ik een brief om deel te nemen aan een enquête.
De Robinsonlijst heeft betrekking op brieven met een commerciële bedoeling. Onze brief is in het kader van wetenschappelijk onderzoek.
De Stichting Innovatie & Arbeid is de onderzoeksafdeling van de SERV en voert bij Vlaams decreet onderzoek uit in opdracht van en voor de Vlaamse sociale partners. Indien je niet wenst deel te nemen kan je dat melden aan een van de onderzoekers via e-mail enquete@serv.be of telefonisch aan Hendrik Delagrange 02 209 01 67 of Stefanie Notebaert 02 209 01 85. Vermeld de naam van de onderneming of organisaties en de gemeente. Als je de brief bij de hand heeft, vermeld dan het referentienummer. Je kunt ook rechtstreeks contact opnemen met Ipsos via serv@ipsos-online.com.
We verwijderen je onmiddellijk uit de lijst maar het kan gebeuren dat je in tussentijd toch nog gebeld wordt. Gelieve ons daarvoor te verontschuldigen.
- Ik heb me ingeschreven op de bel-me-niet-lijst en toch bellen jullie mij?
De bel-me-niet-lijst heeft betrekking op telefonisch contact met een commerciële bedoeling. Wij contacteren je in het kader van wetenschappelijk onderzoek.
De Stichting Innovatie & Arbeid is de onderzoeksafdeling van de SERV en voert bij Vlaams decreet onderzoek uit in opdracht van en voor de Vlaamse sociale partners.
Indien je niet wenst deel te nemen kan je dat melden aan een van de onderzoekers via e-mail enquete@serv.be of telefonisch aan Hendrik Delagrange 02 209 01 67 of Stefanie Notebaert 02 209 01 85. Vermeld de naam van de onderneming of organisaties en de gemeente. Als je de brief bij de hand heeft, vermeld dan het referentienummer. Je kunt ook rechtstreeks contact opnemen met Ipsos via serv@ipsos-online.com.
We verwijderen je onmiddellijk uit de lijst maar het kan gebeuren dat je in tussentijd toch nog gebeld wordt. Gelieve ons daarvoor te verontschuldigen.
- Met wie kan ik contact opnemen over het gebruik van mijn gegevens en hoe kan ik mijn rechten als respondent uitoefenen?
Deelname aan dit onderzoek is vrijwillig. Je hebt het recht op inzage van jouw persoonlijke data, om alle onjuiste of onvolledige data te rectificeren en het recht om bewerking te beperken zoals omschreven in de toepasbare regels voor databescherming. Je hebt ook het recht jouw persoonlijke data te wissen als je vindt dat uw data onwettig is bewerkt of indien je, om wettelijke redenen die verband houden met jouw specifieke situatie, bezwaar hebt tegen de bewerking. Heb je vragen over de bewerking van jouw persoonlijke gegevens of wil je gebruik maken van deze rechten, neem dan contact op met de onderzoekers via e-mail enquete@serv.be of telefonisch 02 20 90 167 (Hendrik Delagrange) of 02 20 90 185 (Stefanie Notebaert).
Voor verdere vragen of bedenkingen over de verwerking van jouw persoonsgegevens kan je contact opnemen met Leen Muys, de functionaris voor gegevensbescherming van de SERV (enquete@serv.be).
Wil je na contact met de functionaris voor gegevensbescherming een klacht indienen over hoe jouw informatie wordt behandeld? Dan kan je terecht bij de Belgische gegevensbeschermingsautoriteit.