Advies beleidsnota Onderwijs en Vorming

advies op eigen initiatief
Beleidsnota's Vlaamse Regering 2014-2019

een rij van potloodpuntenDe beleidsnota Onderwijs en Vorming en de regelgevingsagenda geven niet veel duiding bij de timing en de werkwijze van de aanpak van verschillende dossiers. De SERV wenst te adviseren over de voor de raad prioritaire onderwijsdossiers: de  hervorming van het secundair onderwijs, de hervorming van het volwassenenonderwijs, het aanbod en de financiering van het hoger onderwijs, de hervorming Leren en Werken, de uitbouw van leerlingenbegeleiding, ...
De hervorming van het secundair onderwijs, wat toch de grootste verandering binnen het Vlaamse onderwijs moest worden in deze legislatuur, krijgt in de beleidsnota Onderwijs 2014 – 2019 niet veel meer dan één pagina aandacht en blijft erg vaag. De sociale partners zijn absoluut vragende partij voor de aanpak van de knelpunten van het Vlaams secundair onderwijs.

Veel stages is een pluspunt maar er is nood aan een geïntegreerd stagebeleid over de verschillende beleidsdomeinen heen. De beleidsdomeinen Onderwijs en Werk wensen gezamenlijk een geïntegreerd duaal systeem Leren en werken uit te werken, wat zeer positief is. De lopende onderzoeken moeten bijkomende inzichten opleveren voor een verregaande hervorming van het duaal systeem in Vlaanderen. Daarin is aanknoping met sectoren van groot belang, alsook de regierol voor de werkcomponent.
De SERV stelt vast dat het, in tegenstelling tot de hoge vlucht die het opstellen, valideren en inschalen van beroepskwalificaties inmiddels genomen heeft, beangstigend stil blijft voor wat betreft de opmaak, validering en inschaling van onderwijskwalificaties. Procedurele afspraken maken en evalueren is dus hier meer prioritair dan bij de beroepskwalificaties.

Ook het werken aan een kwalitatieve opleidingsinfrastructuur, het verhogen van geletterdheid van volwassenen, een geïntegreerd EVC-beleid en het bestrijden van armoede zijn belangrijke opdrachten voor het Vlaams onderwijsbeleid in deze legislatuur.

Contact