Advies schoolbank op de werkplek

advies op vraag
Vlaams minister van Onderwijs
Hilde Crevits
Tijdelijk project schoolbank op de werkplek rond duaal leren in het SO

meisje en opleider in blauwe werkkledij en veiligheidsbril aan machineDe raad vindt het werken met een tijdelijk project over diverse studierichtingen, opleidingen en toepassingsgebieden heen een goede aanpak. De raad vraagt dan ook het tijdelijk project ten volle te valoriseren en er gedurende de volledige looptijd (twee schooljaren) lering uit te trekken vooraleer over te gaan tot de organieke invoering van Duaal Leren.



Dit besluit mag geen absolute voorafnames bevatten voor het organieke Duaal Leren.

 

De opdeling quasi-arbeidsrijp en arbeidsrijp lijkt de raad niet evident; de essentie is motivatie en de inschatting van de eigen leerstijl (nl. op de werkvloer). Zonder definiƫring en criteria is het onderscheid daarbovenop willekeurig en onduidelijk, terwijl dit wel belangrijke consequenties heeft.

 

Het voorliggend BVR mag ook geen voorafnames op het statuut bevatten. Zonder daar in detail op in te gaan, stelt de raad dat het niet de bedoeling kan zijn dat het vernieuwd Duaal Leren minder transparant is dan Leren en Werken.

 

Er rijzen ook heel wat vragen bij het verloop van de toeleiding. De raad gaat in de artikelsgewijze bespreking onder andere nog in op de garantie op een ononderbroken leertraject voor leerlingen, het werken met standaardtrajecten en het belang van de kwalitatieve integratie van les- en werkplekcomponent.

Contact