Gewikt en gewogen. Evalueren en waarderen in organisaties

Gewikt en gewogen. Evalueren en waarderen in organisaties

De jongste jaren zoekt het bedrijfsleven naar nieuwe, aantrekkelijke beloningsvormen voor haar werknemers. Vertrouwde beloningsparameters als ‘functiekenmerken’ en ‘anciënniteit’ worden afgedaan als ouderwets en ruimen stilaan plaats voor alternatieve beloningssystemen die de
individuele prestaties van werknemers trachten te ‘verrekenen’. Volgens sommigen is dit een onomkeerbare trend, volgens anderen gaat het om veel geblaat maar weinig wol.
STV wou er het fijne van weten en ging in twee toonaangevende sectoren de bankwereld en de Vlaamse overheidsadministratie  op zoek naar de reële draagwijdte en de effectieve motivatiekracht
van prestatiebeoordeling en beloning. En wat blijkt? Alternatieve beloningssystemen hebben geenszins de motiverende impact die hen wordt toegedicht. Deze brochure maakt duidelijk
waarom de huidige praktijk van prestatiebeloning in de meeste gevallen een maat voor niets is.