Zeven op de tien bedrijven zien digitalisering als een kans om te groeien

    Zeven op de tien bedrijven en organisaties in Vlaanderen staan positief tegenover digitalisering. Ze zien er kansen in om te groeien. Ruim een derde van de bedrijven en organisaties deed de afgelopen jaren belangrijke investeringen in automatisering en robotisering. Ze blijken vaker dan andere bedrijven economisch te groeien én meer personeel aan te werven. In een gemiddeld bedrijf zijn digitale vaardigheden voor drie kwart van de werknemers vereist. Dat blijkt uit de Ondernemingsenquête van de SERV-Stichting Innovatie & Arbeid bij 1651 bedrijven en organisaties in Vlaanderen.  

    Caroline Copers, voorzitter SERV: “De digitalisering zet zich volop door in onze bedrijven en organisaties in Vlaanderen. Bedrijfsprocessen en de inhoud van jobs veranderen hierdoor. Naast investeringen in automatisering en robotisering blijven ook investeringen in de opleiding van werknemers nodig. Voor steeds meer jobs zijn digitale vaardigheden noodzakelijk die niet iedereen op de schoolbanken meekreeg.“ 

    Optimistische kijk op digitalisering 

    Vlaamse bedrijven en organisaties hebben een optimistische kijk op digitalisering. Zeven op de tien (69%) zien er een kans in om te groeien en slechts één op de tien (11%) ziet er een bedreiging in. Dat blijkt uit de driejaarlijkse Ondernemingsenquête van de SERV-Stichting Innovatie & Arbeid bij een representatief staal van bedrijven en organisaties in Vlaanderen.  

    E-commerce nog bescheiden, wel toename van elektronisch bestellen 

    Ruim acht op de tien bedrijven en organisaties hebben een website. Deze aanwezigheid op het internet betekent niet dat er ook online verkoop is via een webshop. Slecht één op de vijf bedrijven of organisaties geeft aan dat ze een product of dienst online verkopen. Hoe groter het bedrijf, hoe groter de kans op een webshop. 

    Zelf plaatsen en ontvangen bedrijven en organisaties heel wat bestellingen online. Een bedrijf met tien of meer werknemers ontving in 2001 slechts één op de tien bestellingen via e-mail of een andere internettoepassing. Intussen is dat flink gestegen en ontvangen deze bedrijven nu zes op de tien bestellingen digitaal. Ook zelf digitaal bestellen bij leveranciers zit in de lift: terwijl in 2001 slecht 14% van de bestellingen digitaal verstuurd werden, is dat nu zeven op de tien. 

    Investeren in digitalisering en digitale vaardigheden 

    Ruim een derde van de bedrijven en organisaties deed de afgelopen jaren belangrijke investeringen in automatisering en robotisering. Ze blijken vaker dan andere bedrijven economisch gegroeid te zijn én meer personeel aangeworven te hebben.  

    De Ondernemingsenquête staat ook stil bij de invloed van digitalisering op de jobinhoud van de werknemers. Het aandeel dat een beeldscherm nodig heeft om zijn/haar werk uit te voeren is sterk toegenomen tussen 2000 en nu. In een gemiddeld bedrijf zijn digitale vaardigheden voor drie kwart van de werknemers vereist. Vooral de dienstensector en quartaire sector springen hier bovenuit. 

    In een vijfde van de bedrijven heeft het personeel een gebrek aan digitale vaardigheden. Dit gebrek aan digitale kennis zet een rem op de groei. Het blijft dus belangrijk dat bedrijven investeren in de digitale vaardigheden van hun medewerkers. In ruim de helft van de bedrijven en organisaties is er opleiding om te werken met digitale technologie. Dat is vooral het geval in de quartaire sector en in grote ondernemingen. 

    De Vlaamse sociale partners vinden het hoog tijd dat het onderwijs, de arbeidsmarkt en economie in Vlaanderen zich sneller aanpast aan de digitaliseringstrend. Daarom doen de Vlaamse sociale partners een hele reeks aanbevelingen en acties om samen met de Vlaamse Regering en andere actoren de overgang naar een digitale samenleving snel aan te pakken. Meer info: www.serv.be/digitalisering