Concrete modaliteiten omgevingsvergunning zeer belangrijk

SERV, Minaraad en SALV ondersteunen de invoering van de omgevingsvergunning. Maar zij wijzen erop dat de concrete modaliteiten zeer belangrijk zijn om de resultaten te halen. Die moeten nog in grote mate worden uitgeklaard. De raden hebben daarom in hun gezamenlijk advies de positieve punten in de conceptnota en de overblijvende aandachtspunten opgesomd, samen met suggesties voor de verdere besluitvorming. De invoering moet in elk geval niet enkel juridisch maar ook ambtelijk en bestuurlijk goed worden voorbereid en rekening houden met de bestuurlijke capaciteit die nodig is om het systeem in werking te stellen. 

De raden ondersteunen de introductie van de omgevingsvergunning. Dit moet toelaten om betere besluiten te nemen, procedures te verbeteren, meer probleemoplossend te werken en de efficiëntie te verhogen. Maar de concrete modaliteiten zijn zeer belangrijk. Die moeten nog in grote mate worden uitgeklaard en verder ontwikkeld. De raden hebben dit in hun advies concreet gemaakt. Ze sommen bij de verschillende onderdelen van de conceptnota de positieve punten en overblijvende aandachtspunten op en formuleren suggesties voor de verdere besluitvorming.

Uiteindelijk hangt alles af van hoe de voorstellen in regels worden vertaald en hoe dit nadien op het terrein ingevoerd wordt. De invoering moet in elk geval niet enkel juridisch maar ook ambtelijk en bestuurlijk goed worden voorbereid en rekening houden met de bestuurlijke capaciteit die nodig is om het systeem in werking te stellen. Bij de verdere uitwerking zijn volgens de raden de volgende aandachtspunten van groot belang:

  1. Een goede onderbouwing, overleg (RIA) en goede opvolging moeten verzekeren dat de invoering van de omgevingsvergunning daadwerkelijk de doelstellingen bereikt.
  2. Het is niet nodig de invoering van de omgevingsvergunning te overladen met andere belangrijke wijzigingen die niet noodzakelijk nu met de omgevingsvergunning moeten worden doorgevoerd. (bijv. Vlaams bestuursrechtcollege, vereenvoudiging van de Vlarem-indelingslijst naast de herclassering...).
  3. Aspecten zoals informatie, participatie en bezwaar verdienen meer aandacht. Naast de voordelen die de hervorming moet opleveren voor initiatiefnemers en overheden, zijn ook andere doelgroepen zoals burgers/omwonenden en werknemers betrokken partij.
  4. Voor het verhogen van de kwaliteit van de besluitvorming en van de vergunningen is loutere integratie van de procedures niet voldoende. Er moet ook inhoudelijk een integrale benadering zijn. Dit vergt ook andere initiatieven dan procedurele en juridische.
  5. Verdere effectiviteits- en efficiëntiewinsten zijn mogelijk en moeten op termijn worden benut. Dat geldt niet enkel voor de handhavingsorganisatie maar ook ruimer, voor de regelgeving op het vlak van vergunningsvoorwaarden zelf en voor de bestuurlijke organisatie op Vlaams niveau.

Ook de VVSG en VVP onderschrijven als lid van de Minaraad het advies.