De Vrije Markt 11/03/2017 Accijnzen

  • We shoppen alsmaar meer online. Het aantal Belgen dat online shopt steeg op vijf jaar van 45 naar 64% en we geven online ook individueel alsmaar meer geld uit: nu al gemiddeld bijna 200 euro per maand. Belgische bedrijven hebben het niet makkelijk om de concurrentie aan te gaan met de grote buitenlandse spelers zoals Bol.com. Hoe ziet de strategie van zo’n grote buitenlandse speler eruit?
    Gast: Kiki Lauwers Belgische CEO van marktleider Bol.com dat vanuit Nederland pakjes verkoopt op de Belgische markt. .
  • De sector van wijn en gedestilleerd kleurt rood. De accijnsverhoging van eind vorig jaar is volgens de sectorfederatie hard aangekomen en Tournée Minérale deed daar afgelopen maand nog een schepje bovenop. Mensen kopen minder wijn en sterke drank en shoppen ook meer in onze buurlanden omdat de accijnzen daar lager liggen. Volgens ‘Vinum & Spiritus’ zijn er bij ons 4.600 banen bedreigd: 800 rechtstreeks en 3.600 onrechtstreeks. Er wordt gepleit voor een accijnsverlaging.
    Gast: Algemeen directeur Geert Van Lerberghe van Vinum & Spiritus.