De Vrije Markt 03/06/2017 Innovatie

  • We betalen anders en dus steeds meer digitaal. Banken passen zich daarop aan en hebben bijvoorbeeld minder personeel nodig, maar het betaalgemak voor de klant kan nog beter. Deze week lanceerden de grote banken daarom samen met de overheid het nieuwe digitale platform ´It´s me`. Dit vervangt alle wachtwoorden, gebruikersnamen, kaartlezers of speciale tokens. Snel en veilig betalen via een eenvoudige app, is de boodschap. Er waren wel wat opstartproblemen, maar inmiddels loopt ´It´s me´ wel en vanaf deze zomer zou digitaal bankieren via de telefoon echt snel en veilig mogelijk moeten zijn. Is België daarmee een voorloper op financieel gebied? En wat zijn de verdere ontwikkelingen?
    Gast: Kris De Ryck, topman van Belgian Mobile ID, het bedrijf achter ´It´s me´.
  • Innovatie en het starten van nieuwe bedrijven: de nieuwe initiatieven buitelen soms over elkaar heen. Vaak ligt de nadruk daarbij op kleine, startende technologische ondernemers. De maatschappelijke uitdagingen, zoals klimaatverandering, armoede, gebrek aan diversiteit of de gebrekkige mobiliteit, zijn echter vaak veel groter en ook daarvoor is innovatie nodig. Het project ´Radicale Vernieuwers´ kreeg daarom afgelopen week veel aandacht. ´Radicale Vernieuwers´ is een initiatief van de Sociale InnovatieFabriek, Radio 1 en De Standaard en zocht naar nieuwe producten, diensten of methodes om bij te dragen aan een schoner klimaat en een evenwichtiger economie. Vrijdag worden in ´Hautekiet´ de jury-, publieks- en klimaatprijzen bekend gemaakt. Maar wie zijn die winnaars? Wat doen zij precies en hoe willen zij duurzame projecten ook economisch rendabel maken?
    Gasten: Adje Van Oekelen, De Landgenoten en Lieven Demolder, Ducoop
  • Een Vlaams bedrijf dat jaren geleden klein begon, is inmiddels een internationale speler van formaat als het gaat om vermaak en vrije tijd. Studio 100 is binnenlands misschien het meest bekend van grote successen en programma´s als Mega Mindy, K3, Kabouter Plop en Samson en Gert, maar levert producties aan in meer dan honderd landen en is actief tot in Australië toe, met een omzet van meer dan 150 miljoen euro. Entertainment blijkt serieuze internationale handel, maar wat zijn de verdere plannen op die wereldmarkt van televisieproducties en pretparken? Welke stappen heeft Studio 100-CEO Hans Bourlon verder in gedachten? Michaël Van Droogenbroeck sprak met Bourlon en brengt de toekomst van het bedrijf uit Schelle in kaart.