Advies over een voorontwerp van decreet tot invoering van het begrip lichte vrachtauto in de fiscale wetgeving

Advies over een voorontwerp van decreet tot invoering van het begrip lichte vrachtauto in de fiscale wetgeving

De regeling spruit voort uit een gezamenlijke intentie van de federale en de gewestelijke regeringen om het fiscaal oneigenlijk gebruik van “lichte vrachtwagens?? een halt toe te roepen.De SERV onderschrijft de principes en de doelstellingen van het voorontwerpdecreet. Het oneigenlijk gebruik van een fiscaal voordeelregime bestemd voor lichte vrachtwagens moet worden vermeden.
De wijzigingen die nu via dit voorontwerpdecreet in Vlaanderen (en op basis van het samenwerkingsakkoord ook in de andere gewesten) worden doorgevoerd hebben niettemin belangrijke economische gevolgen. Dat geldt in het bijzonder voor de sector van de autodealers. De beschikbare stock van dergelijke voertuigen zal niet volledig kunnen verkocht worden en de eerder gedane publiciteitsinspanningen (waarbij het fiscaal voordeel als verkoopsargument werd gebruikt) gaan verloren. Het verschil tussen een vrijstelling van de BIV (in geval van lichte vrachtwagen) en de betaling als personenwagen wordt in de toelichtende nota bij het voorontwerp gemiddeld geraamd op € 476, maar kan voor voertuigen van meer dan 17 PK oplopen tot iets minder dan € 5.000. Daarnaast is er nog de extra verkeersbelasting. De SERV gaat ervan uit dat in de feiten de overgangsperiode tussen de aankondiging van deze maatregel en het inwerkingtreden van decreet essentieel is om de economische gevolgen te milderen.